Followers

Wednesday 16 March 2011

Kisahku...minggu keempat.

19/02/2011 (sabtu)

pukul 4 petang.

Pada setiap hujung minggu petang sabtu, di pekan Tanjung Malim selalunya diadakan pasar malam yang bermula pada jam 5 petang sehingga 11 malam. secara kebetulannya hujung minggu ini saya keluar membeli sedikit barangan keperluan harian dan saya tidak melepaskan peluang untuk merayau-rayau dalam kawasan sekitar pasar malam ini. Sewaktu saya berjalan-jalan dengan kawan sebilik saya di sini, saya memerhatikan terdapatnya banyak kesalahan tatabahasa iaitu dari segi ejaan contohnya yang digunakan pada papan tanda harga dan barang-barang seperti “ kilo, renggit, dan banyak lagi” . Pelbagai singkatan dan kesalahan ejaan telah digunakan secara meluasnya di hampir setiap gerai yang terdapat dalam kawasan pasar malam ini. Seharusnya badan-badan yang berkaitan dan bertanggungjawab dapat menegur akan permasalahan ini agar tidak terus menular penggunaannya dalam masyarakat.

No comments:

Post a Comment