Followers

Wednesday 16 March 2011

Kisahku...minggu kedua.

26 / 01 / 2011 (Rabu)

pukul 10.00 pagi

Seperti kebiasaannya, setiap kali saya hendak balik ke rumah semestinya saya akan melalui ruang legar pejabat kolej Harun Aminurrashid terlebih dahulu kerana saya mennggunakan lift yang berdekatan dengannya. Sewaktu saya melalui ruang legar tersebut, saya dengan tidak sengaja atau secara spontan telah terdengar kerani atau salah seorang daripada pekerja pejabat kolej tersebut telah menyebut sepotong ayat yang salah dari segi tatabahasanya. Kerani tersebut telah menyebut “ borang kau-kau mana?”. Ayat yang betul sepatutnya ialah “borang awak semua ada atau tidak?”. Jika kita lihat, penggunaan bahasa juga amat penting, terutama dari segi kesopanannya. Jika kita menggunakan nada yang lembut dan bersopan semestinya sesuatu percakapan itu akan menjadi lebih baik lagi seperti ayat dalam pembetulan ayat di atas itu tadi.

No comments:

Post a Comment